اخباروگزارشات کارگری6مهر1393

 

- ایجاد فضای امنیتی در کارخانه پروفیل ساوه و اخراج 35 کارگر

- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:ملاحظاتی در خصوص مبارزات کارگران پتروشیمی رازی - (ومحکومیت 4 نفر از این کارگران به زندان و شلاق)

- دومین روز متوالی اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس اراک

- اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا به دوازدهمین روز رسید

- تجمع کارگران اعتصابی معدن زغال سنگ سنگرود مقابل ساختمان وزارت کار

-۱۰۰ کارگر پالایشگاه آبادان بدون دریافت حقوق ۳ ماه اخیر اخراج شدند

-۱۴۰۰ کارگر معادن البرز شرقی ۲ ماه حقوق نگرفته‌اند

- حقوق کارگران کنتورسازی ایران در ۳ ماه اخیر پرداخت نشده است

- طی34گذشته حداقل دستمزدکارگران بجای افزایش600برابری فقط 285برابرافزایش یافت؟!

- پایان اعتصاب خلبانان شرکت ایرفرانس

ایجاد فضای امنیتی در کارخانه پروفیل ساوه و اخراج 35 کارگر

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال اعتصابات و اعتراضات کارگران کارخانه پروفیل ساوه در ماههای گذشته و آخرین اعتصاب آنان در 22 شهریور ماه، طی هفته گذشته 35 کارگر این کارخانه بدنبال اتمام مدت قراردادشان از کار اخراج شدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران این کارخانه با قرار داد یکماهه مشغول بکارند و 35 کارگر اخراجی بدنبال اتمام مدت قراردادشان از سوی کارفرما تمدید قرارداد نشدند. این کارگران از 5 تا 22 سال سابقه کار در این کارخانه را دارند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، طی روزهای گذشته در کیوسک نگهبانی کارخانه پروفیل ساوه به جای نگهبانان همیشگی، مامورین انتظامی مستقر شده اند و این مامورین به کارگرانی که تمدید قرارداد نشده اند اعلام کرده اند تجمع بیش از سه نفر در مقابل کارخانه ممنوع است و  آنان برای دریافت حق و حقوق شان حق ندارند در مقابل کارخانه بایستند.

کارگران پروفیل ساوه در حال حاضر چهار ماه دستمزد معوقه دارند و طبق جدول توافقی آنان با کارفرما قرار بود 31 شهریور دستمزد خرداد ماه این کارگران پرداخت شود. بدنبال اعتصاب روز 22 شهریور کارگران پروفیل ساوه که بدلیل عدم پرداخت مزد اردیبهشت ماه این کارگران صورت گرفت، آنان اعلام کرده بودند چنانچه کارفرما طبق جدول توافقی در 31 شهریور ماه نیز مزد خرداد ماه شان را پرداخت نکند طبق روال قبلی دست به اعتصاب خواهند زد.

لازم به یادآوری است در پی اعتصاب کارگران پروفیل ساوه در روز 22 شهریور ماه، دادستان ساوه ضمن صدور دستور بازداشت دو کارگر، راسا کارگران این کارخانه را تهدید به زندانی کردن نموده بود و با یادآوری یکماهه بودن قرارداد کارگران، اخراج آنان را از طریق عدم تمدید قرار داد به رخ کارگران  کشیده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – پنجم مهر ماه 1393 

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:ملاحظاتی در خصوص مبارزات کارگران پتروشیمی رازی - (ومحکومیت 4 نفر از این کارگران به زندان و شلاق)

لینک متن کامل:

http://www.komitteyehamahangi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1909:--------4--------&catid=14:1389-12-23-23-57-18&Itemid=27

دومین روز متوالی اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس اراک

کارگر کارخانه واگن پارس اراک کارفرما(قرارگاه سازندگي خاتم الاوصيا وابسته به وزارت دفاع )بااشاره به طرح کارفرما برای تجزیه کارخانه به ۴ شرکت جداگانه گفت:در حال حاضر که در یک کارخانه کار می‌کنیم، حقوق‌ ما را نمی‌دهد، چه برسد به اینکه ۱۰ کارگر در یک شرکت قطعه سازی مشغول به کار شوند. آنوقت دیگر صدای ما به هیچ جایی نمی‌رسد.

اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس اراک صبح امروز (یکشنبه ۶ مهر) به دومین روز متوالی وارد شد.

به گزارش6مهرایلنا، کارگران اعتصابی واگن پارس صبح امروز در محوطه کارخانه با سردادن شعار «مدیریت حیا کن، کارخانه رو‌‌ رها کن» به تعویق سه ماهه حقوق (از ابتدای تیر ماه امسال تا کنون) اعتراض کردند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز، گفت: مهم‌ترین موضوع برای حل مساله توقف تولید، پرداخت حقوق معوقه کارگران است. اگر حقوق سه ماه گذشته کارگران را پرداخت کنند، تولید مجددا از سر گرفته می‌شود.

او در تشریح مباحث طرح شده در جلسه دیروز شورای تامین شهرستان اراک که حوالی ساعت ۴ بعدازظهر در فرمانداری برگزار شد، گفت: کارفرما در این جلسه قول داد برای مشکلاتی که به وجود آورده است چاره‌ای بیاندیشد، به خصوص برای طرح تجزیه کارخانه به ۴ شرکت جداگانه که آرامش روانی کارگران را بر هم زده است.

او افزود: شرکت توانمند و بزرگی مثل واگن پارس کجا و یک واحد کوچک قطعه سازی یا طراحی و مهندسی کجا. با تجزیه کارخانه عملا چیزی از واگن پارس باقی نمی‌ماند و این موضوع قطعا برای کارگران عواقب خوبی ندارد. کارفرما به جای آنکه قول‌های قبلی‌اش از جمله اجرای قانون طبقه بندی مشاغل را عملی کند، دنبال چنین بحث‌هایی رفته است.

او در ادامه بیان کرد: کارفرما در حال حاضر که در یک کارخانه کار می‌کنیم، حقوق‌ ما را نمی‌دهد، چه برسد به اینکه ۱۰ کارگر در یک شرکت قطعه سازی مشغول به کار شوند. آنوقت دیگر صدای ما به هیچ جایی نمی‌رسد.

او با اشاره به ادعای کارفرما در یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر پرداخت بدهی ۸ میلیارد تومانی از ابتدای امسال، گفت: اصلا معلوم نیست این بدهی ۸ میلیارد تومانی از کجا آمده است. از طرفی دفتر مرکزی کارخانه که ارزش بسیار بالایی دارد، سرنوشتش معلوم نیست. شورای اسلامی کار باید بررسی کند و گزارش دهد که واگذاری این دفتر روی اصول و حساب و کتاب بوده است یا خیر.

او در پایان گفت: در شرایطی که حقوق سه ماه گذشته کارگران پرداخت نشده است، ۵ یا ۶ نفر را به یکی از نمایشگاه‌های خارج از کشور فرستاده‌اند که به خودی خود تنش زاست.

گفتنی است سهامدار اصلی کارخانه واگن پارس اراک، قرارگاه خاتم الاوصیاء است و این قرارگاه نظامی کارفرمای این واحد تولیدی را تعیین می‌کند.

اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا به دوازدهمین روز رسید

در حالی که اعتصاب حدود ۱۶۰ کارگرکارخانه گیلانا از صبح امروز (یکشنبه ۶ مهر) به دوازدهمین روز متوالی وارد شده است، کارگران این واحد همچنان دست از کار کشیده و در محوطه این واحد تولیدی تجمع کرده‌اند.

به گزارش6مهر ایلنا، تجمع کنندگان که در بخش‌های پرس، پخت، کوره، رنگ، لعاب، بسته بندی و... کار می‌کنند خواستار دریافت حداقل حقوق و پرداخت حق بیمه سال جاری برای تمدید دفترچه‌های درمانیشان و تامین امنیت شغلی‌شان پس از خاتمه اعتصاب هستند.

گفتنی است پرداخت حقوق کارگران این واحد تولیدی در فاصله سال ۸۸ تا شهریور ماه سال جاری به مدت ۱۶ ماه به تعویق افتاده است.

تجمع کارگران اعتصابی معدن زغال سنگ سنگرود مقابل ساختمان وزارت کار

حدود ۱۵۰ نفر از کارگران معدن سنگرود (البرز غربی) در هفتمین روز از شروع اعتصابشان ظهر امروز (۶مهر) با سفر به تهران در مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کردند.

بنابه گزارش6مهرایلنا،کارگران معدن زغال سنگ سنگرود درروزهفتم اعتصابشان درواکنش به بی‌توجهی مسئولان استانی ورساندن صدای اعتراضشان به مسئولان کشوری به تهران آمدند ودست به تجمع اعتراضی مقابل ساختمان وزارت کارزدند.

درهمین رابطه:

دور دوم اعتصاب کارگران معدن سنگرود آغاز شد

کارگران معدن البرز غربی (سنگرود) صبح امروز در اولین روز از دور دوم اعتراضاتشان، در واکنش به لغو نشدن موضوع انحلال شرکت زغال سنگ البرز غربی با وجود تعهدات قبلی به کارگران و همچنین تعویق بیش از ۲ ماه حقوق، بار دیگر تولید را متوقف کرده و در مقابل ساختمان اداری این واحد معدنی تجمع کردند.

به گزارش31شهریورایلنا،۳۱۰ کارگر معدن سنگرود پس از پنج روز وقفه در برپایی تجمعات اعتراضی؛ صبح امروز (دوشنبه ۳۱ شهریور) در واکنش به بی‌توجه‌ای مسئولان کشوری، استانی و همچنین کارفرما در خصوص لغو نشدن موضوع انحلال معدن و تعویق حقوق کارگران دست از کار کشیده و در محوطه معدن تجمع کردند.

براساس این گزارش،روز گذشته در پایتخت جلسه‌ای برای مشخص شدن وضعیت انحلال معدن سنگرود با حضور مدیر عامل شرکت ایمیدرو، وزیر صنعت و معدن، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان خصوصی سازی و کارفرمای این واحد تشکیل شده است.

آنچه امروز باعث تشدید اعتراضات کارگران این واحد شده شائبه مخالفت وزیر اقتصاد و سازمان خصوصی سازی در خصوص متوقف کردن انحلال این واحد تا پایان سال ۹۵ است. که در صورت صحت این خبر، این معدن تعطیل و ۳۱۰ کارگر آن بیکار می‌شوند.

این گزارش می افزاید،پیش از این نیز (روز ۳۱ خرداد) صورت جلسه‌ای میان نمایندگان کارگران و کارفرما و نماینده مردم رودبار در مجلس در حضور معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل وزارتخانه کار به امضا رسید که کارفرما را مکلف می‌کرد تا سال ۹۵ موضوع انحلال شرکت زغال سنگ البرز غربی را به تعویق بیاندازد.

برپایه این گزارش،بنا به آنچه از سوی کارفرمای این معدن به کارگران ابلاغ شده دلیل انحلال معدن اتمام ذخایر معدنی و توجیه اقتصادی نداشتن استخراج ذکر می‌شود با این حال مسئولان می‌توانند با رویت مدارک و نقشه‌های موجود ورگه‌های زغالی که نشان دهنده ذخایره غنی معدنی در سنگرود است به این باور برسند که این معدن همچنان می‌تواند به تولید خود برای سالیان دراز ادامه دهد.

قابل یادآوری است که هم اکنون به واسطه دایر بودن این معدن علاوه بر معاش ۳۱۰ خانوار کارگری، هزینه‌های زندگی بیش از ۴ هزار خانوار دیگر در محدوده ۵۰ روستای مجاور از قبل فعالیت‌ها یاین معدن در حال تامین است.

گفتنی است در سال ۸۵، مسئله تعطیلی این معدن مطرح شده بود که پس از مسافرت کارگران به تهران و برپایی تجمعاتی، این اقدام از برنامه دولت احمدی‌نژاد کنار گذاشته شد.

۱۰۰ کارگر پالایشگاه آبادان بدون دریافت حقوق ۳ ماه اخیر اخراج شدند

ایلناطی گزارشی بتاریخ6مهر،ازاخراج حدود ۱۰۰ کارگر پیمانکاری شاغل در فاز سه پالایشگاه آبادان به دلیل اتمام قرارداد کاری خبر دادوافزود، این تعداد کارگر طی سه ماه اخیر حقوق دریافت نکرده‌اند.

براساس این گزارش،شرکت پیمانکاری جندی شاپوراز شرکتهای پیمانکار فاز ۳ پالایشگاه آبادان ۱۰۰ نفر از کارگران را به دلیل اتمام قرارداد کاری اخراج کرد.

گفتنی است، هنوز از اتمام پروژه در دست شرکت جندی شاپور در فاز ۳ پالایشگان آبادان زمان باقی است.

بنابهمین گزارش، بیشتر کارگران پیمانکاری شاغل در پالایشگاه نفت آبادان، افراد کار بلد و ماهری هستند که پس از گذراندن دوره‌های تخصصی از طریق اخذ آزمون استخدام شده‌اند اما همواره به دلیل موقت بودن قرارداد کار در معرض تعدیل و اخراج قرار دارند.

نبود امنیت شغلی در کنار پرداخت نشدن مطالبات مزدی شرایط نامناسبی را برای کارگران پیمانی و قراردادی پالایشگاه آبادان فراهم کرده است.

۱۴۰۰ کارگر معادن البرز شرقی ۲ ماه حقوق نگرفته‌اند

ایلناطی گزارشی بتاریخ6مهر،از تعویق بیش از ۲ ماه حقوق ۱۴۰۰ کارگر شاغل در این واحد، به دلیل آنچه از سوی کارفرما کمبود منابع مالی عنوان می‌شود خبر داد.

برپایه این گزارش،علاوه بر تعویق ۲ ماه حقوق که مربوط به ماه‌های مرداد وشهریور می‌شود، مابه التفاوت حقوق سالهای ۹۰ تا ۹۱ نیز به کارگران پرداخت نشده است.همچنین هر ماه حقوق کارگران این واحد با تاخیر پرداخت می‌شود

این گزارش بااشاره به مخالفت کارگران معادن زغال سنگ طرزه شهرستان شاهرود باخصوصی سازی این واحد معدنی و واگذاری ان به شرکت ذوب آهن اصفهان می افزاید،بعد از واگذاری معادن البرز شرقی به ذوب آهن اصفهان؛ هنوز هیچ پولی بین سازمان خصوصی سازی و ذوب‌آهن رد و بدل نشده و شائبه واگذاری مجدد این واحد به دولت قوت گرفته است.

بنابهمین گزارش، ۶۰ نفر از کارگران این واحد در ماههای اخیر در شرف بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور هستند اما به دلیل آنکه کارفرما سهم بیمه‌ ۴ درصدی خود را برای این تعداد کارگر به تامین اجتماعی واریز نمی‌کند امکان بازنشستگی ندارند.

حقوق کارگران کنتورسازی ایران در ۳ ماه اخیر پرداخت نشده است

کارگران کارخانه کنتورسازی ایران طی سه ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

به گزارش6مهرایلنا،یکی از کارگران این کارخانه که هویت‌اش محفوظ است، با اعلام این خبر گفت: کارخانه کنتور سازی ایران واقع در استان قزوین به دلیل کمبود نقدینگی، توان پرداخت به موقع حقوق کارگران و سایر هزینه‌های جانبی کارخانه را ندارد.

به گفته این کارگر، حقوق نیروی کار این واحد تولیدی در ماهای خرداد، تیر و مرداد به تعویق افتاده است.

او گفت: مشکل اصلی کارخانه کنتورسازی ایران تامین نشدن قطعات تولید کنتور و لامپ است که از کشور چین وارد می‌شود.

این منبع خبری با اشاره به اینکه کارگران به دلیل ترس از اخراج توان مطرح کردن مشکلاتشان را در نهاد‌های کارگری و رسانه‌ها ندارند، گفت: اکثر قریب به اتفاق کارگرانی که در این واحد کار می‌کنند قرارداد کاریشان کوتاه مدت (یک ماه تا سه ماه) است که طبیعتا فاقد امنیت شغلی‌ هستند.

او با بیان اینکه هر چند ماه یکبار کارفرما تعدادی از کارگران قرار دادی کارخانه را اخراج می‌کند، درباره آخرین مورد اخراج گفت: آخرین بار در تیر ماه سال جاری ۱۵ نفر از کارگران قراردادی این واحد به بهانه عدم نیاز اخراج شدند و هم اکنون پرونده شکایت این کارگران در اداره کار شهرستان البرز جریان دارد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با وجود اخراج ۱۵ کارگر این کارخانه در تیر ماه سال جاری، قرار داد حدود ۳۰ نفر دیگر در مرداد ماه تمدید نشد و پیش از این نیز در اسفند ماه سال گذشته قرار داد ۳۰ کارگر دیگر تمدید نشده بود.

این منبع خبری در کارخانه کنتور سازی ایران همچنین اظهار داشت: اوایل ماه جاری (شهریور) ۲۵ نفر از کارگران این کارخانه به دلیل عدم دریافت حقوق و دشوار بودن شرایط کار بطور خود خواسته ترک کار کردند و این در حالیست که پیش از این نیز تعداد دیگری از کارگران به همین شیوه محل کارشان را ترک کرده بودند.

این کارگر درباره مطالبات کارگران اخراجی و تعدیل شده گفت: کارگرانی که اسفند ماه سال ۹۲ تعدیل شده بودند مرداد ماه سال جاری تسویه حساب شدند و سایر کارگران نیز هر کدام یک فقره چک برای ۴ تا ۶ ماه بعد از کارفرما دریافت کرده‌اند.

همین منبع،پیش از این نیز در تاریخ ۱۸دی ماه سال گذشته از دو ماه تاخیر در پرداخت حقوق کارگران کنتور سازی ایران خبر داده بود.

طی34گذشته حداقل دستمزدکارگران بجای افزایش600برابری فقط 285برابرافزایش یافت؟!

در مجموع افزایش حداقل دستمزد روزانه در ایران در فاصله سال های 1358 تا 1392 به میزان بیش از 285.3 برابر بوده، اما به گفته کارشناسان بازار کار، این میزان می تواند تا بیش از 2 برابر نیز افزایش داشته باشد و این مسئله به عنوان شکافی جدی بین تامین معیشت و حداقل دستمزد نیروی کار در ایران همواره وجود دارد.

افزایش مستمر قیمت ها، افت قدرت خرید خانوار و کاهش ارزش ریال در ایران طی 3 دهه اخیر باعث شده تا دستمزد روزانه 567 ریالی کارگران در سال 58 به 162375 ریال در سال 92 یعنی به میزان 285 برابر برسد. با این حال، کارشناسان بازار کار می گویند عدم رشد واقعی دستمزدها در ایران از جدی ترین مسائلی است که نیروی کار با آن مواجه بوده و اگر دستمزدها در ایران رشدی منطقی را طی می کرد، افزایش های امروز باید بین 500 تا 600 برابر سال 58 می رسید.

بررسی گزارش ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه درباره وضعیت دستمزد مشمولان قانون کار و کارگران در فاصله 34 سال گذشته نشان می دهد در دوره 12 ساله بین 1380 تا 1392، کمترین میزان افزایش دستمزد در سال های 90 و 84 اتفاق افتاده است.

طبق نمودار ارائه شده، حداقل دستمزد روزانه کارگران در فاصله سال های 89 تا 90 تنها 910 تومان افزایش داشته است در حالی که در فاصله دو سال مورد بررسی، نرخ تورم از 13.9 درصد به 26.4 درصد افزایش نشان می دهد.

سال 90 که در آستانه اجرای فازاول هدفمندی یارانه ها در دولت سابق قرار داشته است، کمترین میزان افزایش سالیانه دستمزد را در طول دوره های مختلف به میزان 9 درصد ثبت کرده است.

در گزارش وزارت کار آمده است: بررسی وضعیت حداقل دستمزدها و نرخ تورم طی سال های 1358 تا 1392 در کشور نشان می دهد که روند افزایش حداقل دستمزد، تقریبا یکنواخت است. به استثنای سال های 63-1360 و 1365 و 1368 که حداقل دستمزد ثابت بوده، کمترین رشد حداقل دستمزد با 9 درصد تغییر به سال 1390 اختصاص دارد و بیشترین رشد حداقل دستمزد نیز با 66.7 درصد تغییر در سال 1370 اتفاق افتاده است و لیکن نرخ تورم به دلایل اقتصادی نوسانات بسیار زیادی داشته و می توان اذعان داشت رابطه ای بین این دو متغیر در طی این سال ها نمی توان تصور نمود.

در برخی سال ها نظیر سال های 1375، 1380، 1384 و 1388، افزایش حداقل دستمزد رقمی بین 15 تا 29.5 درصد بوده در حالی که در همان سال ها نرخ تورم از 10.3 درصد تا 62.7 درصد کاهش داشته است.

 

به طور مثال در سال 1379 نرخ تورم با کاهش 38.2 درصدی مواجه بوده و لیکن حداقل دستمزد در همان سال 26.6 درصد افزایش داشته است، به نحوی که این افزایش از میزان افزایش دستمزد در سال 1392 با توجه به نرخ تورم 32.1 درصدی آن سال، بیشتر است.

شورای عالی کار همه ساله علاوه بر تعیین حداقل دستمزد و تسری آن بر روی سایر سطوح مزدی، برای کارگرانی که حداقل یکسال تمام سابقه خدمت دارند یا در طول سال آتی خدمت آنان به یکسال می رسد، افزایشی را تحت عنوان پایه سنوات اعلام می کند.

پایه سنواتی طی سال های 1370 الی 1393 تغییر چندانی نداشته است. با محاسبه نسبت پایه سنواتی به حداقل دستمزد طی سال های 1370 الی 1393 مشخص می شود که میزان تغییرات سهم سنوات خدمت کارگران از حداقل دستمزد در طی سال های مذکور اندک بوده و بین 1.1 درصد تا 1.9 درصد نوسان داشته است. شایان ذکر است، پایه سنواتی در سال 1393 نسبت به سال 1370، 1.1 درصد کاهش داشته است.

ثابت ماندن نرخ پایه سنوات موجب شده تا تناسب رقم پایه با حداقل دستمزد هر سال به تدریج از بین برود و در نتیجه کارگران پُرسابقه در کنار مزد شغل، عایدی کمتری (به نسبت کارگران کم سابقه) در مورد سنوات خدمات خود داشته باشند.

دستمزدها در ایران 285 برابر شد، اما...

در سال 1359 نرخ پایه معادل 6.3 درصد حداقل دستمزد همان سال بوده، حال آنکه در سال 93 این نسبت به 2.5 درصد تنزل یافته است. از سویی، حداقل مزد روزانه نیز در طول دهه های مختلف تغییرات قابل توجهی داشته که نشان دهنده افزایش نرخ تورم کشور بوده است.

در سال 1360 حداقل دستمزد روزانه به میزان 635 ریال تعیین شده بود که این میزان 10 سال بعد در سال 1370 به 1667 ریال و در سال 1380 نیز به 18930 ریال افزایش یافت. همچنین حداقل دستمزد روزانه مشمولان قانون کار در سال 1390 به 101000 ریال بالغ شد.

بنابراین در فاصله سال های 1360 تا 1370 حداقل مزد روزانه در ایران بیش از 1.6 برابر افزایش یافت. این میزان در فاصله سال 70 تا 80 به میزان بیش از 10.3 برابر افزایش یافت و از 1667 ریال روزانه به 18930 ریال رسید. در عین حال، حداقل مزد روزانه در سال 90 نسبت به سال 80 به میزان بیش از 4.8 برابر دیگر نیز افزایش یافت.

در مجموع افزایش حداقل دستمزد روزانه در ایران در فاصله سال های 1358 تا 1392 به میزان بیش از 285.3 برابر بوده، اما به گفته کارشناسان بازار کار، این میزان می تواند تا بیش از 2 برابر نیز افزایش داشته باشد و این مسئله به عنوان شکافی جدی بین تامین معیشت و حداقل دستمزد نیروی کار در ایران همواره وجود دارد.

بنابراین در شرایط ایده آل، حداقل دستمزد روزانه در ایران باید در طول 34 سال گذشته بین 500 تا 600 برابر افزایش می یافت.

مرجع:گوشه هایی ازیک گزارش مهربتاریخ6مهر

پایان اعتصاب خلبانان شرکت ایرفرانس

به گزارش28سپتامبریورونیوز،سندیکا و خلبانان شرکت هواپیمایی ایرفرانس سرانجام پس از دو هفته، روز یکشنبه به اعتصاب خود خاتمه دادند. این طولانی ترین اعتصاب در بخش حمل و نقل هوایی فرانسه بوده است.

مدیریت این شرکت با تایید این مطلب اعلام کرد پروازهای ایرفرانس به تدریج به حالت عادی باز می گردند.

با وجود پایان یافتن اعتصاب خلبانان هیچ توافقی بین نمایندگان سندیکاها و مدیریت ایرفرانس بدست نیامده است.

خلبانان این شرکت به پروژه گسترش شرکت «ترانساویا» شاخه ارزان قیمت ایرفرانس اعتراض دارند. آنها توسعه این شرکت را مساوی با به خطر افتادن منافع و شرایط شغلی خود می دانند.

در همین راستا مدیریت ایرفرانس با انتشار بیانیه ای از تصمیم خود برای ادامه اجرای پروژه توسعه شرکت ترانساویا خبر داده است.

ششم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری7مهر1393

 

- اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس اراک برای سومین روز متوالی

- اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا به سیزدهمین روز متوالی وارد شد

- کارگران اعتصابی معدن زغال‌سنگ سنگرود امروز مقابل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تجمع کردند

- اخراج بيش از ٧٠ نفر از کارکنان شركت نفتی آزادگان جنوبی

- کاهش تا 40درصدی حقوق یک‌میلیون بازنشسته

- بیکاری1500کارگرطی2سال گذشته دراستان اردبیل

- گزارشی از مشکلات یک راننده حادثه دیده

- مرگ کارگر 24 ساله در مرند براثرریزش آوار

اعتصاب کارگران کارخانه واگن پارس اراک برای سومین روز متوالی

اعتصاب نزدیک به ۹۰۰ کارگر واگن پارس اراک در اعتراض به تعویق حقوق سه ماه گذشته صبح امروز (دوشنبه ۷ مهر) به سومین روز متوالی وارد شد.

به گزارش 7مهرایلنا، سومین روز اعتصاب کارگران واگن پارس اراک در حالی آغاز شده که بر خلاف وعده قبلی کارفرما، فرمانده قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء (سهامدار اصلی واگن پارس) به این واحد تولیدی نیامده است.

بر اساس این گزارش، کارفرما دیروز به کارگران قول داده بود فرمانده قرارگاه نظامی خاتم الاوصیاء به کارخانه بیاید و به مطالبات کارگران رسیدگی کند.

گفتنی است نزدیک به ۹۰۰ کارگر واگن پارس اراک از روز شنبه (۵ مهر) در اعتراض به تعویق سه ماهه حقوق از ابتدای تیر ماه امسال دست از کار کشیده‌اند.

یکی از کارگران دیروز گفته بود: مهم‌ترین موضوع برای حل مساله توقف تولید، پرداخت حقوق معوقه کارگران است. اگر حقوق سه ماه گذشته کارگران را پرداخت کنند، تولید مجددا از سر گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است کارگران واگن پارس یکبار دیگر در ماه گذشته دست از کار کشیده بودند اما اعتصابشان به دنبال توافق نمایندگان کارگران با کارفرما و فرماندار پایان یافته بود.

اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا به سیزدهمین روز متوالی وارد شد

نزدیک به ۱۶۰ کارگر معترض کاشی گیلانا در منجیل صبح امروز (دوشنبه ۷ مهر) برای سیزدهمین روز متوالی دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند.

به گزارش7مهرایلنا،یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز با بیان اینکه کارگران سه شیفت خطوط تولید این کارخانه طی سیزده روز گذشته در اعتراض به تعویق حقوق و نداشتن امنیت شغلی دست از کار کشیده‌اند، گفت: قرار است جمعی از کارگران فردا که روز «ملاقات مردمی» با فرماندار شهرستان رودبار است، به دیدار این مقام دولتی بروند.

به گفته این کارگر، مجموع مطالبات کارگران کاشی گیلانا از سال ۸۸ تا سال ۹۳ بیش از ۱۶ ماه است و کارگران از کارفرمای جدید انتظار دارند حداقل مطالبات سال جاری آنان را پرداخت کند.

او با بیان اینکه کارفرما از روز سه شنبه (۲۶ شهریور) که اعتراضات کارگران کاشی گیلانا تشدید شد، در کارخانه حضور فیزیکی ندارد، گفت: کارفرمای جدید حاضر نیست به تعهدات کارفرمای قبلی در برابر کارگران عمل کند. این در حالی است که برابر ماده ۱۲ قانون کار، هرگونه تغییری در مالکیت و یا مدیریت کارگاه تاثیری بر قرارداد‌های منعقد شده با کارگران ندارد و کافرمای جدید در برابر تعهداتی که بطور قانونی به کارگران داده شده است، مسئول شناخته می‌شود.

کارگران اعتصابی معدن زغال‌سنگ سنگرود امروز مقابل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تجمع کردند

حدود ۲۸۰ کارگر معدن زغال سنگ سنگرود (معدن البرز غربی) که از گیلان به پایتخت آمده‌اند، صبح امروز (دوشنبه ۷ مهر) برای دومین روز متوالی در اعتراض به تعویق سه ماهه حقوق و نامشخص بودن وضعیت معدن مقابل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تجمع کردند.

به گزارش7مهرایلنا،تجمع اعتراضی کارگران زغال سنگ سنگرود در تهران در حالی وارد دومین روز شده است که روز گذشته نیز حدود ۱۵۰  کارگر برای تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کرده بودند، که آن تجمع نهایتا با وعده پیگیری «کریم یاوری»، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار خاتمه یافت.

براساس این گزارش، شب گذشته ۱۳۰ نفر از کارگران معدن سنگرود به سایر همکارانشان در تهران ملحق شده‌اند.

کارگران سنگرود حاضر در تهران خواهان پیگیری برای وصول مطالبات خود و همکارانشان هستند. آنان علاوه برتوقف انحلال معدن، خواستار پرداخت منظم دستمزد و حقوق سه ماهه تیر، مرداد و شهریور سال جاری هستند

قابل یادآوری است،کارگران معدن زغال سنگ سنگرود به وعدهای دولت در زمینه متوقف کردن موضوع انحلال معدن تا پایان سال ۹۵ اعتماد کرده بودند اما متاسفانه بعد ازگذشت حدود ۹ ماه، تا این لحظه این موضوع قانونا مورد موافقت مسئولان وزارت صنایع و اقتصاد قرار نگرفته است.

اخراج بيش از ٧٠ نفر از کارکنان شركت نفتی آزادگان جنوبی

به گزارش 7مهرکُردپا، طی ١٠ روز اخیر بیش از ٧٠ کارگر و کارمند یک شرکت نفتی در شهرستان میسان(دشت آزادگان) از سوی کارفرما اخراج شدند.

بنابهمین گزارش، بیشتر کارگران و مهندسین اخراجی از شهروندان بومی منطقه به ویژه ساکنین شهرهای بستان، رفیع، سوسنگرد(خفاجيه)، حویزه و منطقه هورالعظیم می‌باشند.

میدان نفتی آزادگان در ٨٠ کیلومتری اهواز و در حاشیه مرز ایران ـ عراق قرار دارد و بزرگترین میدان نفتی ایران محسوب می‌شود.

حدود ٢٧% از ذخایر نفتی ایران در در شهرستان‌های دشت آزادگان( ميسان) و حويزه قرار دارد و نرخ بیکاری در منطقه ٣٧% است.

کاهش تا 40درصدی حقوق یک‌میلیون بازنشسته

بخشنامه جدید معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، نور امید را در دل باز نشستگان تامین‌اجتماعی خاموش کرد به‌طوری‌که بر اساس این بخشنامه با حذف حق‌بیمه از اضافه‌کار کارمندان دولت تحت پوشش تامین‌اجتماعی، حقوق بیش از یک‌میلیون بازنشسته 20 تا 40درصد کاهش می‌یابد. 17تیرماه سال‌جاری معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری بخشنامه‌ای را امضا و ابلاغ کرد مبنی بر اینکه حق‌بیمه از اضافه‌کار کارکنان دولت که از بیمه تامین‌اجتماعی برخوردارند حذف شود که این مصوبه از 31شهریور نیز اجرایی شد.

براساس این بخشنامه محاسبه اضافه‌کار در پاداش پایان‌خدمت و حقوق بازنشستگان نخواهد بود و براساس قوانین سازمان تامین‌اجتماعی حقوق بازنشستگی مساوی مجموع پرداختی دوسال پایان‌خدمت تقسیم بر ماه‌های این دو سال است و این به این معنی است که کارمندانی که 30سال تمام از حقوق و اضافه‌کارشان هفت درصد کسر شده با این ابلاغیه جدید، کاهش حقوق در دوران بازنشستگی خواهند داشت. کارمندانی که در حال حاضر ماهانه هفت درصد از حقوقشان به‌عنوان حق‌بیمه کسر و به حساب سازمان تامین‌اجتماعی واریز می‌شود با ابلاغیه قانون جدید، پس از بازنشستگی با کاهش 20 تا 30درصدی حقوق مواجه می‌شوند و با توجه به اینکه حقوق بازنشستگی افراد تحت پوشش تامین‌اجتماعی در مقایسه با نهادهای دیگر پایین است با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد.

 معاون فنی و درآمد سازمان تامین‌اجتماعی نیز ضمن مخالفت با اجرای این بخشنامه در مورد کاهش حقوق بازنشستگان گفت: این قانون شامل حال افرادی که در گذشته بازنشسته شده‌اند نمی‌شود اما افرادی که از این پس بازنشسته شوند حقوقشان به‌طور متوسط با توجه به پرداختی‌هایی که دارند، کم خواهد شد.

محمد حسین‌زاده با اشاره به اینکه بخشنامه جدید معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری به ضرر بازنشستگان است، گفت: این بخشنامه شامل پرسنل رسمی دولت که تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی می‌شوند است. ما از ابتدا مخالف این قانون بودیم اما با بخشنامه جدید دولت نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

منبع:شرق-7مهر

بیکاری1500کارگرطی2سال گذشته دراستان اردبیل

به گزارش7مهرتسنیم بنقل از ،‌ حسین منوری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در 2 سال گذشته 1 هزار و 500 کارگردر استان اردبیل به دلایل مختلف بیکار شده‌اند.

بنابهمین گزارش، براساس آخرین آمارگیری ها در استان اردبیل بیش از 60 هزار و 825 نفر بیکار شناسایی شده که البته در این دو سال می تواند بر این آمار افزود.

گزارشی از مشکلات یک راننده حادثه دیده

علیرضا توسلی راننده سامانه پنج که در مورخ 93/05/19 در محل کار دچار حادثه ناشی از کار شده و استخوان روی پای راستش دچار شکستگی شده و 45 روز استراحت پزشکی داشته می‌گوید:

بعد از حادثه به دلیل درد شدید پا توسط مددکاری به بیمارستان شماره دو منتقل شدم و بعد از سیر مراحل پزشکی، پای مرا آتل بستند و برای تکمیل گزارش حادثه دوباره مددکاری من را به سامانه برد. و پس از اتمام کار اداری از مسئول شیفت درخواست کردم برای عظیمت به منزل وسیله نقلیه تهیه نماید ولیکن ایشان امتناع نمود. ناگریز تاکسی گرفتم و خودم را به منزل رساندم.

پیگیری‌های درمان و استراحت پزشکی را به سختی انجام دادم و در مورخ  93/05/25 که به بیمارستان رفته بودم از مددکاری هم آمدند و فقط صد و پنجاه هزار تومان به من دادند در حالیکه فقط هزینه آنروز بیمارستان صد هزار تومان بود.

به‌غیر از آنروز پس از اینکه نسبت به عدم رسیدگی مددکاری تلفنی گلایه کردم. یکبار نیز در منزل به عیادت آمدند. ولیکن با وجود اینکه به دلیل حادثه ناشی از کار به ناگاه هزینه های زیادی به من تحمیل شده بود حتی مدیریت حاضر نشد به من مساعده پرداخت نماید.

این سوء مدیریت وعدم رسیدگی به کارگران در حالی رخ می‌دهد که مدیریت شرکت واحد برای موضوعات غیر ضروری مربوط به مدیران ریخت و پاش‌های فراوان دارد.

مرجع:سایت سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه-5-

مهر/93

مرگ کارگر 24 ساله در مرند براثرریزش آوار

کارگر جوان 24 ساله ساختمانی که در حال انجام عملیات ساختمان در شهرستان مرند بود، بر اثر ریزش آوار در دم فوت کرد.

به گزارش7مهرفارس،علی طاحونی فرمانده انتظامی شهرستان مرند در این باره گفت: بر اساس اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی 110 شهرستان مرند مبنی بر ریزش آوار ساختمان در یکی از محلات شهرستان مرند، بلافاصله عوامل انتظامی کلانتری 11 این شهرستان بلافاصله در محل حضور یافتند.

وی افزود: در این حادثه یک نفر دیگر نیز از کارگران ساده ساختمان، در کوی تربیت سرگرم انجام عملیات ساختمانی بوده‌اند ناگهان بر اثر ریزش ساختمان در زیر آوار می‌مانند و از نواحی سر و صورت و نواحی مختلف بدن دچار صدمه و آسیب می‌شوند که توسط اکیپ امدادی اورژانس به بیمارستان رازی مرند انتقال وتحت مداوا قرار گرفت.

هفتم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com